Buicu: Nu se dă undă verde exportului paralel de medicamente!

Asistenti Farmacisti

Vizualizari: 11439

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Printr-o modificare legislativă, adoptată de plenul Camerei Deputaților în ședința din data de 19 aprilie farmaciile independente, investitorii mici și mijlocii pe piața medicamentelor vor putea desfășura și activitate de distribuție angro de medicamente. Este vorba de propunerea legislativă pentru modificarea alin. (2) al art.800 din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății Reglementarea nu dă liber la exportul paralel de medicamente susține conf. Dr. Florin Buicu, președintele Comisiei de sănătate din Camera Deputaților și unul dintre inițiatorii acestui proiect de lege, într-un interviu acordat Revistei Health, existând reglementări clare privind  acest aspect, iar ”legea trebuie privită în ansamblu”.

Vă rog să explicați pe larg de ce a fost necesară această modificare legislativă și dacă aceasta conduce sau nu la export paralel de medicamente.

Legea 95 din 2006 prevedea posibilitatea ca persoanele juridice autorizate să elibereze medicamente către populație să desfășoare și activitate de distribuție angro. Printr-o modificare făcută cu mulți ani înainte a fost introdusă practic sub următoarea formulare: ”persoanele juridice autorizate să elibereze medicamente către populație nu pot să desfășoare activitate de distribuție angro”. Prin ordonanțe de urgență ale Guvernului, emise anual, a fost prorogat termenul de intrare în vigoare al acestei prevederi, ultima ordonanță emisă, de prorogare a intrării în vigoare a acestei prevederi, a fost semnată de către domnul premier Dacian Cioloș pe o ordonanță din 30 decembrie 2015, Ordonanța de Urgență 67.

La vremea respectivă articolul nu avea nr. 800 avea numărul 688. În momentul în care a fost prorogată intrarea în vigoare a acestui articol a existat o inițiativă legislativă care constatând situația de fapt, pentru că în momentul respectiv farmaciile puteau desfășura activitate de distribuție, a venit și a modificat acest articol și a spus așa ”persoanele juridice autorizate să elibereze medicamente către populație pot să desfășoare activitate de distribuție angro”. ”Nu pot” era prorogat cu intrarea în vigoare iar această inițiativă legislativă a adus legea în situația de fapt.

Despre ce este vorba? Este vorba despre 400 de farmacii independente sau mici și medii distribuitori care au între 1 și să zicem 10-20 de farmacii, care pe aceeași societate comercială aveau și farmacie și distribuție. Modificarea acestui articol nu are niciun fel de legătură cu exportul paralel. De ce? Pentru că Legea 95, Legea reformei în sănătate trebuie citită în ansamblu. Acest articol la care facem referire este articolul 800, vorbim și de articolul 804 al Legii Sănătății, acest articol 804 la punctul 2 spune că deținătorul unei autorizații de punere pe piață sau distriuitorul angro este obligat să asigure stocurile adecvate și continue de medicamente încât nevoile pacienților din România să fie acoperite. În aplicarea acestui articol 804 au fost emise două ordine de ministru: un ordin 1345 în 2016, emis de fostul ministru Voiculescu care introduce obligativitatea raportării zilnice de către unitățile care fac distribuția angro a medicamentelor a stocurilor medicamentelor și ordinul 259 din 2017 emis de domnul ministru Bodog care vine să stabilească mecanismul de alertă și modalitatea prin care dacă medicamentele scad sub rulajul lunar, sub cantitatea minimă lunară, automat aceste medicamente intră într-o listă temporară pentru care nu se mai face exportul la medicamente. Este de fapt un mijloc de apărare împotriva exportului paralel pentru că aceste farmacii care practice poate să facă și distribuție angro oricum vor fi obligate să facă raportare zilnică a stocurilor de medicamente. Legea 95 nu trebuie citit numai articolul 800 ci trebuie citit și articolul 804 iar în aplicarea articolului 804 sunt două ordine de ministru. Pe noi ne intersează ca românii la urma urmei să aibă medicamente, legea și ordinele, din ce v-am spus, acoperă practic din punct de vedere legal asigurarea nevoii de medicamente în România. Sunt alte instituții care teoretic trebuie să pună în aplicare legea și ordinele de ministru fie că vorbim de ANM, fie că vorbim de alte instituții ale statului care ar trebui să verifice de fapt asigurarea necesarului cu medicamente al populației României.

Explicați vă rog cum se făcea această distribuție.

În momentul în care un mic distribuitor are să zicem între una și 20 de farmacii el cumpără marfă de la un importator mare, în momentul acesta distribuitorul mare dă marfă direct la farmacie, dar în momentul în care un mic distribuitor cumpără marfă pentru câte cinci farmacii obține un discount suplimentar de la marii distribuitori și practic activitatea acestor mici distribuitori era într-un fel încurajată, iar farmaciștii independenți sunt cei care la urma urmei dețin aceste 400 de societăți mici și mijlocii erau ajutate de această prevedere în negocierea pe care o purtau cu marile lanțuri de distribuție, respectiv cu farmacii.

Repet, ultima prorogare, ultima ordonanță care a fost emisă pentru amânarea intrării în vigoare a articolului respectiv a fost semnată de dătre domnul prim ministru Cioloș, ordonanța poartă numărul 67 din 30 decembrie 2015.

Au fost semnale și din partea farmaciilor că acest ordin nu mai era în vigoare și nu se mai putea desfășura activitatea de distribuție?

Proiectul de lege a fost depus la Parlament de anul trecut. Datorită procedurilor parlamentare el ar fi trebuit să treacă, să zicem, la finalul anului trecut astfel încât să nu mai existe perioada aceasta de la 1 ianuarie 2017 până când a fost valabil acest lucru și data de astăzi când inițiativa legislativă a trecut de Parlament.

Dar au fost și farmacii care au smenalat că sunt împiedicați în activitatea de distribuție?

Există asociații ale micilor întreprinzători, ale farmaciilor independente care dețin farmacii independente sau distribuitori mici și mijlocii care practic au sesizat că aplicarea articolului cu ”nu pot”  afectează exact afacerile acestor societăți mici și mijlocii românești, cu capital românesc, care au angajați farmaciști și asistenți de farmacie români, în România. Și este vorba de capitalul românesc.

Modificarea articolului nu are niciun fel de legătură cu exportul paralel.

De când va intra în vigoare?

Actul acesta normativ prin care persoanele juridice autorizate să elibereze medicamente către populație pot să desfășoare și activitate de distribuție angroa trecut de plenul Parlamentului săptămâna aceasta și el va pleca la promulgare. Domnul președinte Iohannis are termenul legal de 20 de zile pentru promulgare.

 

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

Răzvan Vulcănescu (CNAS) ”S-a luat o decizie absolut vitală pentru viitorul finanțării domeniului farma în România”

Asistenti Farmacisti

Vizualizari: 4555

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Bugetul de referință la care se calculează taxa clawback pentru producătorii de medicamente va fi actualizat, urmând să fie modificat ținându-se cont de indicele de inflație și va fi updatat periodic. Decizia a fost luată la începutul acestei săptămâni, unde a participat și conducerea Ministerului Sănătății, a Ministerului de Finanțe, industria farmaceutică, și deja se lucrează la ordonanța de urgență ce va stabii acest lucru, a anunțat Răzvan Vulcănescu, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în cadrul celei de a cincea ediții a Conferinței Naționale  de Farmacoeconomie și Management Sanitar ce are loc în perioada 11-14 octombrie 2018, la Poiana Brașov.
”S-a luat o decizie absolut vitală pentru viitorul finanțării domeniului farma în România și spun acest lucru în contextul în care în ultimii aproape 8 ani de zile nu s-a luat nici o decizie vis a vis de taxa clawback. (...) Am reușit să convingem că este nevoie să se ia o decizie pe un domeniu unde decizia, din păcate, trenează de foarte multă vreme. Acea decizie este de fapt un prim pas în ceea ce ne dorim să facem mai departe. Este o decizie care pleacă în primul rând de la aducerea în actualitate, în realitatea anului 2018, a bugetului de referință la care se calculează taxa clawback. Există un anagajament ferm al Ministerului de Finanțe și deja scriem și ordonanța de urgență prin care bugetul de referință trimestrial urmează să se modifice ținând cont de indicele de inflație ce va fi actualizat la zi și, mai mult, urmează să se updateze periodic”, a precizat Răzvan Vulcănescu. Acesta a adăugat că vor fi epuizate toate variantele astfel încât să fie luată o decizie bună, în momentul de față fiind dezbătută o variantă ce se află deja pe masa decidenților ”pentru a putea să luăm o decizie ce vrem să facem mai departe . Dacă vreți o măsură dublă, să putem aduce bugetul de referință în realitățile noastre, pe de altă parte să gândim ca modul de calcul al acestei contribuții să devină predictibil pentru piață și sustenabil pentru buget”.
”Nu ne mulțumim doar cu updatarea bugetului de referință trimestrială, în momentul de față, ci vrem să gândim la pachet și un mecanism prin care să se updateze anual, în funcție de legea bugetului de stat și de alocarea pe bugetul sănătății și mai ales pe domeniul farma a bugetului de referință de la care pleacă calculul contribuției clawback”, a adăugat Vulcănescu.

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

Abrogarea art. 75 din Codul Fiscal nu poate duce la neplata concediilor medicale

Asistenti Farmacisti

Vizualizari: 17512

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Mai multe materiale publicate în presă în cursul ultimelor zile susțin că abrogarea articolului 75 din Codul Fiscal ar putea avea drept consecință faptul că angajații nu vor mai avea concediul medical plătit.

Precizăm că indemnizațiile și concediile de asigurări sociale de sănătate sunt reglementate distinct printr-un alt act normativ decât Codul Fiscal, mai precis prin Ordonanța de Urgență nr. 158/2005, care condiționează acordarea de concedii medicale plătite de achitarea unei alte contribuții decât contribuția de asigurări sociale de sănătate. Astfel, în cazul angajaților, dreptul la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate este condiționat de plata contribuţiei asiguratorii pentru muncă, pe care o efectuează angajatorul. Articolul 75 din Codul Fiscal (abrogat prin OUG nr. 18/2018) se referă însă la deducerea contribuției de asigurări sociale de sănătate plătită de către persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, deci nu are nicio legătură cu dreptul angajaților la concediile medicale plătite.

Acest articol din Codul Fiscal a fost abrogat deoarece începând cu anul 2018, a fost reglementat un nou mecanism mai simplu de stabilire, declarare și plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice care realizează venituri. Astfel, în forma actuală a Codului Fiscal contribuabilii persoane fizice declară veniturile realizate în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, aceștia efectuând toate operațiunile privind deducerile de care beneficiază potrivit legii.

Referitor la calitatea de asigurat a persoanelor care realizează venituri din activități independente sau din drepturi de proprietate intelectuală, precizăm că în conformitate cu legislația actuală această calitate se dobândește de la data depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută în Codul Fiscal. Pentru aceste categorii de persoane calitatea de asigurat încetează la data la care expiră perioada pentru care s-a depus declaraţia menționată, dacă nu se depune o nouă declaraţie pentru perioada următoare.

În cuprinsul materialelor de presă se mai fac referiri la faptul că din 2013 până în prezent organele fiscale nu au efectuat regularizările anuale ale contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente. De menționat cu privire la acest aspect este faptul că începând cu 1 iulie 2012 stabilirea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din activități independente se realizează de către organele fiscale teritoriale, care se subrogă în toate drepturile și obligațiile caselor de asigurări de sănătate.

Precizăm că în conformitate cu dispozițiile OUG 158/2005, persoanele care nu sunt angajate (deci inclusiv persoanele fizice care realizează venituri din activități independente) pot opta să beneficieze de dreptul la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, dacă achită o contribuţie pentru asigurarea pentru concedii şi indemnizaţii, diferită de contribuția de asigurări sociale de sănătate. Cuantumul acestei contribuții este de 1% din venitul lunar înscris de contribuabil în contractul de asigurare de sănătate.

Cu alte cuvinte, această categorie de persoane asigurate nu-și poate pierde calitatea de asigurat de sănătate și nici dreptul la concedii medicale plătite (în cazul în care a optat pentru acest drept) indiferent de situația regularizărilor anuale ale contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

Rezumat al prezentării activității CNAS la ZF Pharma Summit

Președintele CNAS, Răzvan Vulcănescu, a prezentat, în cursul evenimentului ZF Pharma Summit 2018, principalele preocupări și realizări actuale ale instituției, precum și câteva intenții de viitor. Astfel, el […]

Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) își începe activitatea în România

S-a înființat Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD), creată cu scopul de a informa și de a reuni profesioniștii care doresc să gestioneze cu succes punerea […]

Producătorul de medicamente generice Zentiva devine o companie independentă

Începând de astăzi, producătorul de medicamente generice Zentiva devine o companie independentă, ca urmare a finalizării procesului de separare față de Sanofi, fostul său acționar majoritar. Cu sediul […]

Sanofi finalizează vânzarea Zentiva către Advent

Sanofi a finalizat vânzarea, anunțată anterior, a diviziei europene de medicamente generice Zentiva către Advent Internațional (Advent), procesul de separare fiind considerat încheiat pe 30 septembrie. Tranzacția a […]

Prețuri greșite la medicamente din draftul CANAMED

Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) atrage atenţia că în draftul de CANAMED şi de Catalog public privind preţurile la medicamente sunt foarte multe produse la […]

Un nou medicament, autorizat de EMA, care vizează rezistența bacteriană

Agenția Europeană a Medicamentului (European Medicines Agency = EMA) a autorizat punerea pe piață a unui medicament nou pentru tratarea infecțiilor la adulți, care constă dintr-o combinație de […]

Standardele privind evaluarea calităţii serviciilor farmaceutice, în curs de elaborare

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Management a Calităţii în Sănătate (ANMCS), Vasile Cepoi, a declarat miercuri la Congresul Naţional de Farmacie că evoluţia sistemului de sănătate a plasat farmacistul […]

Compania Eli Lilly își lansează în România cel mai nou tratament în diabetul zaharat tip 2-Trulicity™

Trulicity™ (dulaglutid, o injecție pe săptămână), cea mai recentă opțiune de tratament cu agoniști de receptor GLP-1 pentru îmbunătățirea controlului glicemic la adulții cu diabet zaharat tip 2, […]

Comisie de specialiști la Ministerul Sănătății pentru aprobarea decontării emdicamentelor off label

Ministerul Sănătății intenționează să înființeze o Comisie de specialiști care să aprobe decontarea medicamentelor pentru indicații terapeutice neincluse în rezumatul caracteristicilor produsului (off label), ale căror costuri sunt […]

Prioritățile României în domeniul sanitar în perioada asigurării președinției Consiliului UE

Accesul pacienților la medicamente, rezistența microbiană, imunizarea reprezintă priorități din domeniul sanitar, aflate pe agenda României, priorități pe care țara noastră le va avea la momentul preluării președinției […]

Priorități ale Ministerului Sănătății in domeniul farmaceutic

O listă a medicamentelor strategice, corecții de prețuri ale medicamentelor, reorganizarea Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, dar și modificarea legii salarizării pentru farmaciști sunt obiective pe […]

Bayer a primit autorizație de punere pe piață în Uniunea Europeană a medicamentului Xarelto® (rivaroxaban)

Xarelto este unicul anticoagulant oral (NOAC) din grupul de non-antagoniști ai vitaminei K, administrarea căruia în combinație cu acidul acetilsalicilic (ASA) este indicată pentru prevenția evenimentelor aterotrombotice la […]

Ministrul Sănătății consideră că România este pregătită pentru preluarea președinției Consiliului Europei pe domeniul Sănătății

Reglementarea și furnizarea de medicamente autorizate centralizat la nivelul UE, investițiile în infrastructura digitală de sănătate sunt teme de importanță majoră pentru România ce sunt discutate în cadrul […]

Despre „Siguranța pacientului și farmacovigilența, Reglementare – Comunicare etică – Acces”la Conferința Națională a Medicamentului

Conferința Națională a Medicamentului cu tema „Siguranța pacientului și farmacovigilența, Reglementare – Comunicare etică – Acces” va avea loc în perioada 20-21 septembrie 2018, la Phoenicia Grand Hotel […]

Vaccinul gripal, disponibil din 15 septembrie

Un milion de doze de vaccin gripal vor fi utilizate pentru imunizarea populației la risc în cadrul campaniei gratuite de vaccinare antigripală a Ministerului Sănătății. În baza unui […]

Tratarea rănilor deschise cu Flamozil

Flamozil este un gel hidrocoloidal ce nu conţine parabeni şi este indicat în tratarea rănilor acute sau cronice, umede sau uscate, deschise sau închise. Flamozil facilitează vindecarea rănii […]

Ministerul Sanatatii: Noi reglementari pentru imbunatatirea serviciilor farmaceutice

Conform Agerpres, unităţile farmaceutice care practică preţuri cu amănuntul mai mari decât cele aprobate de Ministerul Sănătăţii sau care vor elibera medicamente fără preţ de producător aprobat de […]

Managementul gravidei în farmacie, temă de dezbatere în cadrul ediției 68 Farma Practic

„Medicamentele nu trebuie utilizate în sarcină decât dacă este absolut necesar. Însă, deși este de dorit evitarea unui tratament medicamentos în sarcina, acest lucru nu este întotdeauna posibil, […]

„Sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului” este neconstitutional

Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.d) din Constituția României, al art.11 alin.(1) lit.d) și al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a […]

19 medicamente noi intra pe listele acordate compensat si gratuit

Lista medicamentelor compensate și gratuite de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, în sistemul public de sănătate, se completează cu încă 19 noi denumiri comune internaționale […]