Limbajul de coaching și coduri de comunicare medic – pacient

Medici

Vizualizari: 497

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Autor

Gabriela Puskas MD, Ph.D. Managing partner Performace Group Business & Career Coach

 

Semnificațiile ascunse ale comunicării medic – pacient

 

Conversația medic-pacient este o artă fără egal, cu reguli și semnificații proprii. Mesajul pacienților este adesea codificat, plin de anxietate, emoții, tensiuni, frustrări, furie, ostilitate uneori chiar agresivitate și presupune o descifrare atentă din partea medicului. Medicii se confruntă zilnic cu pacienți dificili, stiluri și personalități diferite, probleme concrete care fiecare necesită soluții specifice. La nivel individual, impactul psihic al unei boli generează stări emoționale negative, cu efecte nefavorabile asupra evoluției stării de sănătate a pacientului.

Astfel, medicul trebuie să capete o calificare specială ca să devină competent în meșteșugul de a răspunde cerințelor cotidiene ale pacienților. Într-o accepțiune mai largă, pe lângă competența tehnică, medicului îi sunt utile cunoștințe de psihologie și abilități de a identifica tipul de personalitate a pacientului, abilități de comunicare pentru câștigarea încrederii acestuia și la aplicarea unor intervenții de tip suportiv (privind stările anxioase și depresive) precum și modificarea stilului de viață.

Un alt aspect ce merită evidențiat este responsabilitatea actului medical cu accent pe deciziile rapide – care este o activitate cu o mare încărcătură de stres profesional, la care se mai adaugă și alte diverse presiuni: atitudinea critică a pacientului sau a aparținătorilor, lipsa de respect față de medic, frustrări acumulate, experiențe anterioare neplăcute, etc.

Asemenea chirurgului cu experiență, atent la ce taie cu bisturiul, medicul trebuie să deprindă și arta de a folosi cuvintele și modalități de comunicare cu pacienții cu trăsături de personalitate  și stiluri diferite.

Tragedia unei asemenea comunicări stă de obicei nu în lipsa de empatie, ci în lipsa de timp; nu în lipsa de inteligență, ci în lipsa de cunoștințe. Modul de a obține această calificare este principala sarcină a coachingului.

Principiile conversației: înțelegerea și empatia

În vederea stabilirii unei bune relații cu pacientul sunt necesare și importante abilitățile de comunicare ale medicului din punct de vedere al conținutului și al procesului. Conținutul comunicării se referă la anamneză, întrebările formulate și informațiile obținute de către medic și informațiile furnizate de către pacient. Procesul comunicării (modalitatea de comunicare) se referă la aspecte precum comportament verbal și nonverbal, ascultarea activă a pacientului, modul de stabilire și dezvoltare a relației cu pacientul, precum și fidelizarea acestuia.

Comunicarea aptă să creeze o legătură de încredere între medic și pacient ar trebui să se bazeze pe respect, empatie și pricepere.

Acest lucru presupune ca:

(a) mesajul dialogului să păstreze intact respectul de sine al pacientului și pe cel al medicului,

(b) afirmațiile dovedind înțelegerea, validarea emoțiilor și problemelor cu care vin pacienții să fie anterioare afirmațiilor conținând sfaturi, îndrumări, rețete.

Atunci când pacienții sunt în vârtejul unor emoții puternice, ei nu mai pot asculta cu atenție. În acele momente vor ca medicii să înțeleagă ce se petrece cu ei (și mai ales înlăuntrul lor) ce simt în acel moment.

Un medic, bun comunicator, ascultă, respectă sentimentele și stările prin care trece pacientul, îi acceptă percepția și pe el ca persoană, după care trece la corectarea situației – oferind îndrumare, sprijin, sfaturi, rețetă… șamd.

De cele mai multe ori, în cazul pacienților contează intimitatea creată, profunzimea relației cu medicul pentru stabilirea încrederii și apoi acceptarea pe deplin a  sfaturilor acestuia. Iar empatia reprezintă fundația compasiunii.

Când îi dăruim pacientului timp, compasiune, înțelegere transmitem mesajul: ”Simt că ai nevoie de ajutor și, în mod spontan, sunt gata să ți-l ofer. Ești important pentru mine. Vreau să înțeleg ce simți și să te ajut cât pot.”

Pentru majoritatea pacienților este o mare ușurare să descopere că stările lor, tensiunile trăite, sunt o parte firească a experienței lor. Și nu există cale mai bună de a le transmite acest lucru decât aratându-le simpatie și compasiune, oferind indicii clare că sunt înțeleși, dincolo de așteptările lor.

Cum putem crea un spațiu de încredere pentru relația medic-pacient?

Însușirea unor tehnici de coaching sunt esențiale pentru o relație eficientă, însă unele dintre ele ar putea fi folosite doar ocazional, în funcție de situație.

Mânuite de către un medic cu deprinderi de coach, aceste instrumente și tehnici permit în primul rând crearea “matricei relaționale” în care pacientul va putea să exploreze, să identifice credințele și percepțiile greșite, să conștientizeze și să se responsabileze pentru propria stare de bine.

Postura relațională subtilă a unui medic care cunoaște limbajul de coaching constă în a asculta, concentrându-se nu numai asupra conținutului dialogului cu pacientu, cât și asupra indicatorilor care permit definirea potențialului și a limitelor cadrului său de referință.  Atunci când ascultă pacientul, medicul coach urmărește, dincolo de problema aparentă a acestuia, a sistemului lui de credințe, percepții, structură emoțională, scheme de gândire, etc.

Drept urmare, este important ca atunci când medicul apelează la competențele de coaching să se concentreze nu numai asupra problemei sau situației descrise de pacient, cât asupra identității pacientului și a modului în care acesta își abordează problema.

Astfel, aceste tehnici vor fi utilizate îndeosebi pentru a crea relația medic-pacient și pentru a permite apoi pacientului să intre mai bine în relație cu sine însuși.

Iată, în continuare, cinci  tehnici de bază în coaching pentru crearea relației:

  1. Tăcerea

Un medic coach trebuie să știe să nu intervină în “dialogul” pacientului, să nu pună întrebări până când acesta nu termină de expus toată situația cu care se confruntă.

Deși tehnica tăcerii este relativ elementară, anumitor persoane le vine foarte greu să o pună în aplicare.

Tăcerea este prin excelență tehnica de bază din coaching. Tăcerea creează spațiul în care pacientul își poate desfășura sau dezvălui cadrul de referință și își poate explora teritoriul personal. Aidoma unui creuzet, tăcerea creează un soi de “vid” care va “aspira” exprimarea profundă a pacientului, permițând ieșirea la suprafață a reflecției și a dialogului său personal.

Pentru a face însă ca spațiul sau “creuzetul” creat de medic să fie pozitiv, primitor, călduros și pentru a-i arăta pacientului că întregul proces este realmente acompaniat de prezența activă a medicului, se pot folosi și alte tehnici mai avansate.

  1. Ascultarea

Medicul care dobândește competențe de coach, nu trebuie doar să știe să tacă activ, ci și să asculte activ – a doua tehnică fundamentală din coaching. Arta de a asculta cu adevărat constă în a primi în mod călduros și activ, în  a înțelege și a accepta gândurile și schemele de gândire, emoțiile, reacțiile pacientului. Ascultarea nu înseamnă nici încuvințare, nici refuz, ci o simplă receptare, lipsită de evaluări, judecăți, etichetări și comparații.

Printr-o ascultare activă, medicul coach caută, în tăcere, să pătrundă în ambianța mentală, emoțională și senzitivă a pacientului său, pentru a-i înțelege cadrul de referință, schemele de gândire, etc.

  1. Punctuația verbală

Ascultarea atentă, clipitul și clătinatul din cap sunt adeseori însoțite de diferite forme de punctuație verbale, emise în timpul vorbirii, cum ar fi: “Aha”, “Da, da, da…”, “Și..?” etc.

Este vorba de cele mai multe de interjecții sau de cuvinte scurte, care ar putea fi interpretate ca virgule, semne de exclamare, semne de întrebare, sau ca alte semne de punctuație.

Medicul care ascultă cu luare-aminte și chiar cu ușoară încordare presară dialogul cu pacientul cu astfel de semne de punctuație, pentru a-și face simțită prezența atentă și aportul.

  1. Reluarea cuvintelor-cheie

Reluarea, pe un ton interogativ, a anumitor cuvinte-cheie ce stau în centrul dialogului cu  pacientul poate aduce rezultate remarcabile pentru conștientizare. Cuvântul pe care medicul alege să îl repete va influența direcția de evoluție a dialogului pacientului.  Ca urmare, alegerea trebuie făcută cu deosebită atenție, avându-se în vedere ceea ce ar fi benefic pentru pacient.

De pildă, dacă un pacient spune: “Simt o durere de nedescris de câteva zile în partea stângă ….” Medicul poate să repete un cuvânt cheie, cu o intonație interogativă: “De nedescris..?” Iar, dacă medicul decide să puncteze cuvântul “Stânga ..?” sau “Câteva zile?” în continuare dialogul va lua un alt sens decât în primul caz.

  1. Adresarea de întrebări legate de cuvinte cheie

Un alt mijloc de a obține din partea pacientului același rezultat constă în a-i pune o întrebare mai completă în legătură cu anumite cuvinte importante, culese din discursul său. Ca să reluăm exemplul de mai sus, medicul ar putea întreba:

“Ai putea să îmi dai mai multe amănunte despre durerea de nedescris?”

“Mai exact unde în partea stângă…?”

“Ce înseamnă mai exact  .. “de câteva zile..?”

Rolul acestui efort de clarificare lingvistică este nu numai acela de a-i lămuri medicului situația, cât de a-l ajuta pe pacient să-și facă propriul inventar de credințe, păreri și preconcepții. Punctuația verbală, reluarea cuvintelor cheie, adresarea de întrebări, au funcția unei oglinzi emoționale care reflectă către pacient stările și cuvintele lui, fără distorsiuni.

Când ai o emoție puternică, sau o problemă de sănătate, nimic nu te consolează și nu ajută mai mult decât un medic care te ascultă și te înțelege.

Claritatea imaginii oferită astfel de către medic pacientului reprezintă o șansă de autoconștientizare, de educație  și de schimbare a percepției sale.

Astfel de strategii lingvistice pornesc de la ideea că este mai util ca unui pacient să i se “servească” din nou propriile lui cuvinte, decât să i se ofere termeni proveniți din cadrul de referință al medicului.

Desi aceste tehnici sunt fundamentale, relația dintre medic și pacient nu poate fi creată doar pe vid, ascultare și tăcere, ci există multe alte tehnici complementare și mult mai active care au scopul de a ancora relația cu pacientul și de a-i propune acestuia să-și dezvolte și mai mult dialogul personal. Menționez aici doar câteva astfel de tehnici: întărirea pozitivă, validarea, exprimarea percepțiilor și sentimentelor, reformularea, adresarea de întrebări, etc.

Pentru orice detalii sau întrebări legate de articol puteți contacta autorul la următoarea adresă de email: gabriela@performancepg.ro

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

A fost inaugurat cel mai mare spital privat destinat tratamentelor oncologice din vestul României

Medici

Vizualizari: 7.468

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Spitalul privat Medisprof Cancer Center, o investiţie de peste 13 milioane de euro realizată în aproximativ 18 luni, a fost inaugurat oficial la Cluj-Napoca. Construcţia spitalului a fost susţinută printr-o finanţare agregată de 7,5 mil. euro, acordată de UniCredit.

Medisprof Cancer Center va oferi servicii de chimioterapie în regim de spitalizare de zi, radioterapie cu aparatură şi tehnici contemporane (Accelerator Liniar Varian, tehnica IMRT), imagistică (noul spital va fi dotat cu computer tomograf, mamograf şi ecograf), analize de laborator, consiliere genetică, servicii de psihologie şi nutriţie personalizate. Pe lângă aceste servicii, pacienţii vor beneficia de serviciu de gardă telefonic cu personal medical în afara orarului de lucru.

Noul centru vrea să permită accesul pacienţilor la cele mai noi şi moderne tratamente oncologice în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Medisprof Cancer Center intenţionează să asigure tratamente pentru cel puţin 60 de pacienţi pe zi. Scopul principal al acestui spital este oferirea unui diagnostic şi a unui tratament personalizat pacienţilor printr-o colaborare multidisciplinară (oncolog medical, radioterapeut, chirurg, radiolog, psiholog, nutriţionist, asistenţi medicali şi farmacişti cu specializare în oncologie).

UniCredit a acordat o finanţare agregată de 7,5 mil. euro pentru construirea centrului de diagnostic şi tratament Medisprof Cancer Center din Cluj-Napoca şi pentru achiziţia de echipamente, noul spital urmând să demareze activitatea la începutul anului viitor.

 

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

Plicul la medic, inclus în lege, ca donație sau plată către spital

Medici

Vizualizari: 13.403

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Conform Legestart.ro, un proiect legislativ depus la Senat prevede ca pacienții să poată face donații sau plăți suplimentare către spitale, pentru a se evita „cadourile” care constau – de cele mai multe ori – în plicuri cu bani pentru medicii care acordă asistență.

Iniţiatorii proiectului consideră că “dreptul la recunoștință” al persoanelor care se internează sau au nevoie de intervenții chirurgicale în România nu poate fi anulat prin nicio lege, nici chiar prin tragerea la răspundere penală, așa că mai bine “să profităm de perpetuarea acestei cutume“, dar să folosim banii pentru susținerea financiară a sistemului de sănătate.

Conform noilor prevederi, care completează Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacientului, donațiile pacienților se vor face doar către spital, centrul sanitar în care a fost îngrijit, nu către medici sau angajați ai unităților respective. La art. 34 din actul normative menţionat se prevede acum că se pot face “plăți suplimentare” către unitățile medicale, dar formularea este ambiguă, mai susțin parlamentarii.

Art. 34 alin. (2) se modifică după cum urmează:

“(2) Pacientul poate oferi donații unității sanitare unde a fost îngrijit, cu respectarea legii.”

După alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

“(3) Donațiile menționate la alin. (2) vor fi incluse în situația privind execuția bugetului de venituri și cheltuieli a spitalului public, care se afișează lunar pe pagina de web creată în acest scop de Ministerul Sănătății, prin grija ordonatorilor de credite ai unităților sanitare.”

Proiectul așteaptă avizele Consiliului Legislativ și al Guvernului, apoi va intra în dezbatere public la Senat. Ca să fie adoptat, trebuie să treacă, ulterior, și de votul deputaților.

Sursa: Legestart.ro

Peste 33.000 de persoane s-au abonat la Newsletterul saptamanal. O poti face si tu chiar acum!

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE

Atenţionare de utilizare a unui medicament indicat în tratamentul cancerului de prostată

Agenţia Europeană a Medicamentului a emis o atenţionare de utilizare a medicamentului Xofigo, indicat în tratamentul cancerului de prostată în combinație cu medicamentul Zytiga și prednison sau prednisolon […]

Recomandare de retragere de pe piaţă a medicamentelor care conţin paracetamol cu eliberare modificată

Agenţia Europeană a Medicamentului recomandă suspendarea autorizației de punere pe piață a medicamentelor care conţin paracetamol cu eliberare modificată sau cu eliberare prelungită (concepute pentru eliberarea lentă a […]

Reglementări privind tratamentul pacienţilor cu arsuri grave

Ordinul care prevede modul de administrare, finanțare și implementare a acțiunilor prioritare pentru tratamentul pacienților cu arsuri grave, în cadrul programului de acțiuni prioritare (AP-ARSURI) care asigură fondurile […]

Acreditarea ANMCS pentru unitățile sanitare din ambulatoriu (furnizorii CNAS) a fost amanata

Ultima perioada pentru toti furnizorii CNAS definiti de ANMCS ca “unități sanitare din ambulatoriu” a fost un calvar, fiind bombardati cu informatii , de cele mai multe ori […]

Identificarea pacientului cu bratari personalizate, in premiera in Transilvania

Începând cu luna noiembrie 2017, Spitalul Clinic Județean de Urgență din Cluj-Napoca a implementat un sistem de identificare a pacienților internați, cu ajutorul unor brățări personalizate. De la […]

Mai mulţi bani la sănătate în 2018

Bugetul alocat sănătăţii pentru anul 2018 a fost majorat, potrivit proiectului de buget pentru anul 2018, aprobat în ultima şedinţă de Guvern, sănătatea fiind una dintre priorităţile proiectului […]

Club de educație și dezvoltare emoțională pentru copii și tineri cu boli rare

Copii și tineri cu dizabilități produse de boli rare vor beneficia de o serie de activități în cadrul proiectului „Club de educație și dezvoltare emoțională la Centrul NoRo”, […]

Structură și linie telefonică de urgență pentru cazurile grave care necesită tratament cu imunoglobulină

La nivelul Ministerului Sănătății s-a înființat o structură de urgență care are rolul de a direcționa stocurile identificate de imunoglobulină în unitățile sanitare din țară către cazurile urgente […]

Vicepreşedintele Colegiului Medicilor din România, dr. Călin Bumbuluţ, a fost ales preşedinte al Uniunii Europene a Medicilor de Familie(UEMO

UEMO (L’Union Européenne des Médecins Omnipraticiens/Médecins de Famille) este cea mai reprezentativă organizație internațională, neguvernamentală și independentă a medicilor generaliști care cuprinde peste 400.000 medici de familie din […]

Apreciere și recunoaștere pentru personalități din lumea medicală românească

Mai multe personalități din domeniul medical au primit recunoaștere din partea conducerii țării pentru activitatea desfășurată. Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat, cu ocazia Zilei Naționale a României, […]

Dozele de vaccin gripal livrate către DSP-uri

La direcțiile de sănătate din șapte județe și București urmează să fie livrate vaccinurile gripale achiziționate de Ministerul Sănătății prin acord-cadru. Este vorba de Constanța (91.170 doze), București […]

Noi substanțe interzise în România

Un număr de 14 noi substanțe au fost incluse pe lista substanțelor stupefiante și psihotrope, cu efect psihoactiv, interzise în România, potrivit unui act normativ adoptat în ultima […]

Măsuri în domeniul sănătății privind persoanele asigurate

Toate categoriile de persoanele fizice care, în prezent, sunt asigurate cu plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate din bugetul de stat și din alte surse bugetare, vor […]

Pe 3 decembrie marcăm Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în prezent, peste un miliard de oameni, adică 15% din populația lumii trăiesc cu anumite forme de dizabilitate, 80% dintre aceștia provenind […]

Modificările la Legea sănătății trimise la reexaminare  

Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul sănătății a fost trimisă spre reexaminare, deorece o parte dintre intervențiile legislative ”pot conduce la disfuncționalități în sistemul […]

Reținerea cardului de sănătate de către asistent, medic sau farmacist este o infracțiune

UPDATE:  Prin publicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 88/2017  in Monitorul Oficial 974/7 dec. 2017 se stabileste faptul ca reţinerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale a cardurilor […]

Recomandare din partea ministrului Sănătății pentru noua conducere a CNAS

Continuarea dialogului cu medicii de familie și identificarea soluțiilor pentru desfășurarea activității acestora în condiții optime, precum și finalizarea și publicarea în transparență decizională a noului contract –cadru […]

Ministerul Sănătății a achiziționat 1 milion de doze de vaccin antigripal

Ministerul Sănătății  a semnat contractul pentru achiziția a 1 milion de doze de vaccin antigripal și a transmis către furnizorul de vaccin antigripal cantitățile de doze repartizate fiecărei […]

Numărul supraviețuitorilor cu traumatisme cranio-cerebrale, în creștere

În România, incidenţa traumatismelor cranio-cerebrale (TBI) este peste media europeană (150-300 de cazuri/ 100.000 de locuitori) de 300 de cazuri la 100.000 de locuitori, în fiecare an înregistrându-se […]

Acord Eurotransplant pe perioadă nedeterminată pentru transplant pulmonar

Ministerul Sănătății a reușit să semneze, pentru prima dată, un acord cu Eurotransplant fără limită de timp în ceea ce privește transplantul pulmonar, a declarat ministrul Florian Bodog, […]