Când îți dorești să (nu) fii pacient în România

Abonament ONLINE

Vizualizari: 15236

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

”Ca pacient mi-aș dori să contribui activ la luarea deciziilor din sistem, să am un cuvânt de spus atunci când se iau decizii și pe zona de politici sanitare și pe zona de infrastructură, și pe zona de prioritizare a finanțării diverselor obiective din sistemul sanitar. Cred că o astfel de transparență ar fi benefică sistemului sanitar românesc”, a opinat Conf. Dr. Diana Loreta Păun, consilier la Departamentul de Sănătate al Administrației Prezidențiale, la dezbaterea ”Cum reconstruim încrederea în sistemul de sănătate din România?”, organizată în cadrul Congresului Medical Innovation Summit, eveniment ce a avut loc în perioada 21-23 septembrie 2018, la București.

Nu a putut decât să mă impresioneze această declarație și să îmi spun, da, s-ar putea și în România, dar se dorește la propriu așa ceva, există suficientă voință? Se poate identifica mecanismul care să conducă la așa ceva? Înainte de această opinie s-a precizat că Olanda este o țară în care sistemul sanitar poate fi exemplu pentru restul țărilor, fiind o țară unde pacientul are un cuvânt de spus și politicile sanitare se învârt în jurul pacientului și faptic, nu doar la nivel declarativ. Însă acolo se pune accent pe prevenție încă de pe băncile școlii unde elevii învață ce înseamnă o dietă sănătoasă, existând programe preventive care să ajute la reducerea riscului de îmbolnăviri. La noi, educația pentru prevenția în sănătate încă din copilărie nu se învață la școală. Există alte materii mai ”interesante”! Cu o zi înaintea acestui Congres participasem la un alt eveniment medical, Conferința Națională a Medicamentului, unde, după mai bine de o jumătate de zi în care au fost pe rând declarații din partea autorităților, prezentări legate de politica medicamentului, de la publicitatea lui, la evaluarea HTA, până la studii clinice și farmacovigilență etc, a venit și rândul pacienților să vorbească. Spre final. Iar oful unuia dintre reprezentanții pacienților, domnul Cezar Irimia, nu a fost altul decât că pacientul trebuie să vorbească la final, când nu-l mai aude aproape nimeni, și ”noi (n.red.-pacienții) suntem supuși unor bombardamente legislative care nu ne favorizează, făcute pe banii noștri, dar fără noi”.

E drept, în ultimii ani reprezentanții pacienților au început să fie din ce în ce mai vocali, iar lucrurile au început să se miște, mai ales dacă ne uităm la numărul de medicamente noi incluse pe Lista de compesante și gratuite. Însă unele intră, altele dispar. Dar nu este de ajuns. Ce facem cu spitalele, cu infrastructura lor, cu comportamentul personalului medico-sanitar? Un pacient nu este doar un ambalaj din carne și oase ce trebuie reparat/tratat/vindecat. Pacientul are un psihic care are un rol covârșitor în procesul de vindecare. Traumele psiho emoționale pe care un pacient le ”câștigă” în spital nu sunt văzute și dezbătute niciunde pentru ca sistemul să se îmbunătățească: de la curățenie făcută artificial, atenție pentru bolnavul țintuit la pat și dependent pentru nevoile lui de infirmiera ce își face apariția rar în salon, la asistenta medicală care atunci când îi recoltează sânge are grijă să nu-i spargă des venele și să-și aducă aminte să verifice constant când îi pune perfuzia (dar când este o singură asistentă la patru saloane de bolnavi e greu), la mâncarea care ar putea să nu însemne aproape zilnic la micul dejun și la cină salam, parizer, unt și brânză topită (unii pacienți poate au anumite probleme de sănătate și nu pot consuma lactate, spre exemplu alergiile și intoleranțele la anumite tipuri de mâncare pot conduce deseori la afecțiuni și mai grave și simptome ce pot fi confundate). Şi ajunge pacientul să fie externat pentru că i s-au făcut investigații, i s-au dat medicamente pentru afecțiunea cu care s-a prezentat la spital și e stabil, dar el a mai ”câștigat” alte câteva probleme de sănătate cu care pleacă acasă. Și urmează noi investigații, analize și tratamente pe banii proprii.

Aceste probleme, la fel precum cele legate de finanțarea personalului medical, fără să fie luate în considerare anumite criterii de performanță și cu interzicerea canalizării pacientului externat către consultul următor în cabinetul privat, ar fi trebuit să fie în atenția autorităților/ decidenților. Sunt experiențe trăite de mii, sute de mii sau milioane de pacienți, sunt văzute și știute dar deși se discută la nivel declarativ, faptic mecanismul ce ar trebui să facă sistemul să funcționeze este defect.

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



Telemedicina își găsește loc tot mai mult în stomatologie

Abonament ONLINE
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Pandemia COVID-19 a modelat o întreagă societate impunând transformări în diferite domenii de activitate. Stomatologia a fost printre cele mai afectate la începutul pandemiei, însă comunicarea cu pacienții a fost importantă în relația pacient-stomatolog. Totodată, reluarea activității în cabinetele stomatologice, după finalizarea stării de urgență, a presupus implementarea mai multor măsuri de protecție astfel încât personalul medical și în special pacienții să fie în siguranță, fără riscul de contaminare cu SARS-CoV-2. Despre ce a însemnat această perioadă pentru activitatea din domeniu, pentru stomatologi, și cum cred ei că va arăta viitorul în stomatologie au povestit Dr. Vlad Golu și Dr.…

Articolul este disponibil doar utilizatorilor cu abonament: ONLINE - ABONAMENT ELECTRONIC

Pentru a-l putea vizualiza in intregime poti sa-ti faci abonament, sau, daca ai deja unul, te poti . Fa-ti Abonament

COVID-19, declarată boală profesională în alte state europene. În România e la nivel de discuții

Abonament ONLINE
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Pandemia COVID-19 a schimbat piața muncii, afectând serios sănătatea și securitatea în muncă. A dus la schimbarea comportamentelor în muncă, s-a apelat în general la telemuncă, și s-au intensificat riscurile în special privind munca personalului din sistemul sanitar, aflat în luptă cu un inamic nevăzut. Virusul SARS-CoV-2 a fost inclus în categoria agenților biologici, ceea ce înseamnă un risc ridicat pentru personalul din prima linie. Cu toate acestea, infecția COVID-19 în România încă nu este inclusă în categoria bolilor profesionale, deși în unele țări din Europa a fost deja posibil acest lucru. Datele și informațiile privind sănătatea și securitatea în…

Articolul este disponibil doar utilizatorilor cu abonament: ONLINE - ABONAMENT ELECTRONIC

Pentru a-l putea vizualiza in intregime poti sa-ti faci abonament, sau, daca ai deja unul, te poti . Fa-ti Abonament

Studiile clinice, cu contribuție esențială la bugetul de stat, reduse în România

Investițiile totale în studii clinice realizate de companii și sponsori au reprezentat contribuții la bugetul de stat de aproximativ 19,8 milioane de EUR în 2019. Acestea s-au tradus […]

Posibile indicații terapeutice ale canabisului medicinal în tratamentul COVID-19

Cunoscut încă din antichitate pentru beneficiile sale în scopuri medicale, canabisul medicinal este acum subiectul unor studii realizate de cercetători pentru a se vedea dacă pot exista indicații […]

Livrarea medicamentelor la domiciliu, o posibilitate de acces mai facilă a pacientului la medicație

În România, livrarea medicamentelor la domiciliul pacientului nu este permis din punct de vedere al legislației, deși ar fi de ajutor pentru pacienții care nu se pot deplasa […]

Creștere semnificativă a consumului de medicamente în județul Mureș în doi ani

În perioada 2017-2019 la nivelul județului Mureș consumul de medicamente a cunoscut o creștere semnificativă, peste 22%, potrivit datelor prezentate de Ec. Rodica Biro, Director Executiv Direcția Relații […]

Studiu, cum au perceput farmaciștii perioada pandemiei COVID-19

Pandemia a accentuat și mai mult problemele existente în sistemul sanitar românesc, respectiv cele din zona farma. Ele au fost puse pe tapet în cadrul unui studiu realizat […]

Stilul de viață înfluențează sănătatea creierului și longevitatea

Întârzierea procesului de îmbătrânire, longevitatea, reprezintă preocupări constante ale cercetătorilor, iar în urma studiilor făcute s-a observat că modificarea stilului de viață, adoptarea unei diete sănătoase, exerciții fizice, […]

Poluarea, impact în gravitatea și severitatea patologiei asociate cu infecția SARS-CoV-2

Noul coronavirus este elementul care a tras un semnal de alarmă privind gradul ridicat de poluare ce afectează organismul uman și care va trebui controlat pe viitor dacă […]

Farmacia, singura în măsură să prepare soluție dezinfectantă după rețeta OMS fără alte autorizații speciale

Accesul personalului medical și al populației la soluție dezinfectantă, cu efect biocid asupra noului coronavirus, a reprezentat o adevărată aventură la începutul pandemiei de COVID-19, pentru întreaga omenire. […]

Ibuprofen, fără legătură cu agravarea simptomelor COVID-19

Nu există dovezi științifice care să facă legătura între agravarea simptomelor pacienților infectați COVID-19 și ibuprofen. Într-o prezentare făcută în cadrul Congresului virtual NutriTerra-Nutriție, Dietoterapie și Siguranță alimentară […]

Ramona Marincaș: ”S-a făcut un pas spre normalitate în respectarea procedurilor și regulilor de igienă”

Pandemia de COVID-19 a adus după sine pierderi de vieți omenești, pierderi economice, dar a impus și o revizuire a modului în care respectam măsurile de igienă. Pentru […]

Eficiența purtării măștii de protecție în combaterea transmiterii infecțiilor respiratorii

Autor: Șef de lucrări Dr. Edith Simona Ianosi, Clinica Pneumologie, Spitalul Clinic Județean Mureș  Apariția de noi agenți patogeni respiratori, cum ar fi sindromul respirator acut sever (SARS) […]

Igiena mâinilor și leziunile cutanate asociate. Îngrijirea mâinilor în timpul pandemiei

Autori: Prof. Dr. Silviu Morariu, Dr. Mircea Ambros-Clinica de Dermatologie, Spitalul Clinic Județean Mureș   Printre cele mai eficiente măsuri de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2 (COVID-19) sunt […]

Soluții de ieșire din paradigma anxioasă a stresului prelungit

Autor: Oana Raluca Cueșdeanu  Psiholog clinician specialist Psihoterapeut & Trainer în Psihoterapie Pozitivă și Transculturală     Suntem cu toții în aceeași furtună. Dar fiecare navighează cu propria-i […]

Pentru o parte din pacienți, farmaciștii au devenit hoți și speculanți

Pentru o parte din pacienții care nu apreciază eforturile specialiștilor care lucrează în farmaciile comunitare, farmaciștii și asistenții de farmacie au ajuns sa fie catalogați ca fiind hoți […]

Marius Dumitrescu: Dragi pacienți, când mergeți la farmacie, șoptiți un “mulțumesc”!

Dragi pacienți, Sunt convins că nu realizați astăzi ce înseamnă de fapt că o farmacie are pe stoc mănuși, măști și alcool sanitar. Vă invit să citiți cele […]

Farmacistul, rol important în aderența terapeutică a pacientului

Înțelegerea și respectarea tratamentului indicat de către pacienți are o importanță deosebită în terapia bolilor cronice. De aceea, este nevoie ca relația medic-farmacist-pacient să se bazeze pe un […]

Tulburările dispoziției, bolile societății moderne

Oboseală și lipsă de energie, încredere de sine și stimă scăzute, probleme majore de concentrare sunt o parte dintre semnele unor tulburări de dispoziție. Depresia, anxietatea, sindromul de […]

Adoptarea unor strategii nutriționale, personalizate, esențiale pentru pacientul oncologic

Există o serie de complicații care apar în urma tratamentelor la pacienții oncologici ce pot influența comportamentul alimentar. În acest caz este nevoie de adoptarea unor strategii nutriționale […]

Potențiale interacțiuni între medicamente și anumite fructe

Obiceiurile dietetice sunt un factor important care influențează sănătatea și afecțiunile ce pot să apară. Dovezile științifice sugerează că consumul regulat de fructe și legume are rol benefic […]

”Românii, mai bolnavi sau mai creduli?”

În peste un deceniu vânzările de medicamente în farmacii aproape s-au triplat, numărul de internări a crescut simțitor, durata medie de viață a crescut, dar a crescut și […]