Dr. Lorenzovici László: ”Contractul Cadru conține multe elemente discriminatorii față de o parte dintre furnizori”

Legislatie

Vizualizari: 3148

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Contractul Cadru 2014-2015 și normele sale de aplicare aduc sau păstrează ”multe elemente discriminatorii față de o parte dintre furnizori-spitale și implicit față de asigurații din zonele respective care sunt deservite de acele spitale”, susține dr. Lorenzovici László, directorul general al Hospital Consulting, prima companie din România specializată în consultanţă în economie sanitară şi management sanitar pentru spitale, atât private cât şi de stat. În opinia specialistului, modul în care se înțelege să se facă finanțarea în sistemul spitalicesc, prin reducerea fondurilor alocate spitalizării continue, conduce fie la realizarea unor arierate, fie la reducerea calității actului medical, iar arieratele vor fi plătite tot de la bugetul de stat.

Reporter: Domnul Dr. Lorenzovici, noul Contract Cadru 2014-2015 a intrat în vigoare, s-au publicat normele în Monitorul Oficial. Din analiza realizată de compania dumneavoastră ce schimbări majore s-au făcut sau trebuiau făcute?

Dr. Lorenzovici László: Contractul Cadru a conținut și conține în continuare multe deficiențe care se perpetuează. Noi ne-am fi așteptat să avem modificări semnificative de principii și de conținut, respectiv aceleași resurse distribuite după principii mai corecte, mai sănătoase, mai echitabile și care să motiveze furnizorii să se organizeze ei singuri mai bine, nu să motiveze păstrarea unor structuri ineficiente.

Contractul Cadru conține multe elemente discriminatorii față de o parte dintre furnizori și, implicit, față de asigurații din zonele care sunt deservite de acele spitale. Și vorbim de discriminări majore, spunem noi chiar anticonstituționale, pentru că dreptul la sănătate este asigurat prin Constituție și este garantat indiferent de zona în care trăiești. Iar în momentul de față regulile de finanțare discriminează o bună parte din populația acestei țări.

Reporter: Vă rog să prezentați aceste elemente discriminatorii.

Dr. Lorenzovici László: Cea mai mare discriminare și greșeală sunt tarifele diferențiate pentru spitale diferite, respectiv tariful pe caz ponderat la finanțarea DRG este diferențiat după criterii neprofesionale și care nu se bazează pe măsurători de costuri.

Anul trecut s-au introdus aceste tarife discriminatorii și eu întreb cu ce este mai presus sau mai prejos pacientul din Baia Mare sau Pitești față de pacientul din alt județ? De ce aceste spitale, și nu numai acestea, sunt finanțate la alt tarif?  Nici măcar nu am putea să spunem că aceste spitale, deși sunt numite regionale, sunt regionale în realitate. Și oricum denumirea unui spital nu are legătură cu migrația pacienților, nivelul actului medical și nici măcar cu costul de tratament.

Principiul în managementul sanitar internațional este: același act medical aceeași plată. La noi, acest lucru nu se întâmplă, și dau un exemplu: o gravidă sănătoasă naște un bebeluș sănătos. Știm că 70-90% din bebeluși sunt sănătoși, o mică parte necesită îngrijire mai specială legată de prematuritate. Pentru prematuri există finanțare cu tarif diferențiat.

Pentru nou născutul sănătos și mama care naște plata se realizează la un tarif ori de 1380 lei, ori 1444, ori 1600, ori 1800 în funcție de orașul unde nimerește să ducă salvarea mămica. Este clar, că dintr-un tarif de 1380 nu poți să oferi un serviciu cu nivel calitativ similar ca dintr-un tarif de 1800. Și nu vorbim de boli sau statusuri medicale diferite. Vorbim de același act medical, astfel se produce o discriminare bebelușului încă din momentul nașterii.

Reporter: Dar putem vorbi și de condițiile din spitale? Dotare, infrastructură, personal medical.

Dr. Lorenzovici László:Condițiile din spital sunt determinate de banii din finanțare. Din bani mai mulți se pot oferi condiții mai bune. Din bani mai puțini, mai slabe. Nu se cumpără medicamente și materiale sanitare suficiente, personalul se încadrează la salariul minim, nu se dau bonuri de masă și aici avem o discriminare.

Finanțarea diferențiată în sănătate este justificată când avem status medical diferențiat. Statusul medical diferențiat, respectiv o boală mai complexă, atrag și costuri mai mari și implicit o plată corespunzătoare. Asta ar trebuie să fie asigurat de sistemul de finanțare DRG. Principiul sistemului de finanțare DRG este în felul următor: se acordă un punctaj (valoare relativă), boală gravă-punctaj mai mare, boală mai simplă-punctaj mai mic. Punctajul se înmulțește cu același tarif, nu cu tarif diferențiat.

La noi, pe lângă discriminarea cauzată de tariful diferențiat mai intervine celebra clasificare a spitalelor și formulele de finanțare adiacente, care mai pun vreo două lopeți peste.

O altă problemă la formula de finanțare este la coeficientul P care s-a redus față de anul trecut de la 90 la 85 %, asta însemnând automat că finanțarea spitalelor ar trebui să scadă cu 5%.

Reporter: Vorbim în acest caz de o politică sanitară greșită?

Dr. Lorenzovici László: Scăderea ponderii spitalizării continue este o decizie de politică sanitară corectă dacă este urmată de multe alte măsuri suplimentare; dacă nu se modifică toată structura sistemului sanitar: structura de paturi, legislația legată de personal, regulile de organizare, câte secții pot să rămână, câte spitale etc. Dacă în fiecare an se reduce finanțarea, spitalele doar ajung să facă datorii. Cheltuielile fixe rămân acolo, nu se modifică. Dacă noi reducem finanțarea cu 5% a spitalelor, cheltuielile nu se reduc cu 5%, pentru că 5% din salariați nu sunt dați afară. Casa Națională de Asigurări de Sănătate o să plătească mai puțini bani, aparent face economii, dar spitalele o să acumuleze arierate. Iar acestea întotdeauna sunt plătite de cineva, autoritatea locală, Ministerul Finanțelor. Ne înșelăm pe noi înșine. Acestea sunt plăți ascunse, nu sunt la vedere, din acest motiv este dificil de spus unde se contabilizează, nu apar în nicio statistică oficială disponibilă și duc la discriminări. Unii manageri reduc cheltuielile la sânge, afectând chiar calitatea actului medical și nu fac arierate, alții spun că ei nu-și asumă responsabilitatea să reducă calitatea actului medical, astfel acumulează datorii. Alți manageri chiar cheltuie mai mult, iresponsabil, făcând arierate și mai mari, care se plătesc necondiționat, fără o analiză prealabilă.

Este dificil de spus dacă e justificat sau nu să acumulezi arierate, pentru o persoană care nu este expert în management sanitar sau nu are experiență în domeniu. Nimeni de la Ministerul de Finanțe / Curtea de Conturi nu poate să spună dacă un spital a acumulat arierate justificat sau nejustificat.

Reporter: Nu se poate dovedi acest lucru?

Dr. Lorenzovici László: Este dificil de spus pentru că sistemul de plată din România este distorsionat. Dacă sistemul de plată este distorsionat, atunci a acumula arierate poate să vină din sistemul de plată greșit, deoarece nu se bazează pe măsurători de costuri. Nebazându-se pe măsurători de costuri el nu este corelat cu costul real al actului medical. Nu spun că este prea mare sau prea mic. Câteodată este prea mare câteodată prea mic. Și implicit sunt spitale cu anumită structură care realizează datorii fără vina lor, ci datorită sistemului de finanțare. La asta eventual se mai adaugă câte o lopată prin managementul defectuos sau slab. Numai cu analize comparative se poate diferenția deficiențele de sistem de managementul neperformant.

Reporter: Sistemul de clasificare al spitalelor…

Dr. Lorenzovici László: Sistemul de clasificare a spitalelor este o regulă discriminatorie pentru că are ca și consecință plata diferențiată nejustificată și implicit discriminarea asiguratului. Dar mai este o problemă cu întregul sistem de clasificare: este o mare frână în calea reorganizării voluntare a spitalelor, de exemplu, avem un spital care are 0,8 nașteri pe zi lucrătoare, la 15 minute distanță este încă un spital cu o maternitate care are 0,4 nașteri pe zi. Spitalul cu maternitatea mai mică ar putea să spună ”Ok, păstrez partea de ginecologie, dar nu păstrez  partea de neonatologie cu nașterile și salvarea să ducă de acum încolo mămicile să nască în orașul vecin, care este la 15 minute”. Spitalul mai mic dacă renunță la neonatologie se va declasifica și va fi penalizat financiar, în consecință el nu o să facă acest pas. În Ungaria se închide o maternitate care are sub 500 nașteri pe an, asta înseamnă 1,4 pe zi.

Mai mult, sunt spitale care au înființat diverse secții și compartimente de care nu aveau nevoie și pe care nu le pot susține dar care s-au înființat pentru ca spitalul să ajungă la o clasificare mai bună pentru a evita să fie penalizat de regulile de finanțare.

Reporter: Reorganizarea sistemului, cum ați prezentat dumneavoastră, este o soluție?

Dr. Lorenzovici László: Dacă vrem să facem reformă, pe lângă modificarea regulilor de finanțare trebuie să facem și reorganizare, altfel degeaba scădem finanțarea la spitalizarea continuă. Iar de reorganizarea structurii este nevoie pentru că avem o structură comunistă moștenită, în mică măsură modificată în decursul anilor. Doi la mână,  populația țării a scăzut de la 23 de milioane la 19 milioane sau mai puțin. Nu poți să menții o structură când 4 milioane de oameni au dispărut din țară. Nu este nevoie.

Plus s-au schimbat morbiditățile. O grămadă de cazuri se rezolvă astăzi în ambulator sau spitalizare de zi. Avem laparoscopie, nu mai durează să ții la chirurgie un colecist 10-12 zile ci durează 3-5 zile și atunci clar că dimensiunea secției de chirurgie trebuie diminuată. Încă ceva: personalul trebuie normat după activitate și nu după structură.

Reducerea proporțională a paturilor în fiecarea an, cum se procedează la noi, este cea mai nefericită soluție ce se putea alege. Iar faptul, că avem două numere la paturi, una în structura oficială și una contractabilă, este o invenție locală nemaiîntâlnită în lume: dacă avem prea multe paturi, să le închidem de tot, iar dacă NU avem prea multe, atunci să le finanțăm integral!

Revenind la Contractul Cadru, mai este celebra durată medie de spitalizare care se ia în considerare la formula de finanțare. Avem durată o medie de spitalizare pentru unii și alta pentru alții. Pentru unii este 6,65, indiferent dacă are legătură cu realitatea din spital sau nu, iar pentru alții s-a luat istoricul din anul precedent. De ce? Ca să discriminăm și ca să betonăm istoricul din anul precedent? Oricum, introducându-se această cifră în formula de finanțare, unii sunt avantajați foarte mult, iar alții sunt discriminați fără nici un argument profesional.

Ca și concluzie, indiferent câți bani avem în sistemul sanitar, dacă alocarea acestora se realizează neprofesionist, inechitabil și discriminatoriu, sistemul nostru sanitar nu poate fi performant și echitabil!

Telefon 0784208810

Email: lorenzovici@hospitalconsulting.ro

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



[Formulare utile] Noi reglementari legale privind accesul la datele pacientului

Legislatie

Vizualizari: 119677

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Prin publicarea in Monitorul Oficial, Partea I nr. 3 din 03.01.2019 a Legii nr. 347/2018 se completeaza art. 24 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003 in sensul ca se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: ) Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație.

Medicul Tudor Ciuhodaru, initiatorul acestei legi, a declarat ca "Toți pacienții vor beneficia de noi drepturi. Legea adoptată prevede ca pacienții vor putea desemna direct în foaia de observație o persoană care să aibă acces la toate informațiile medicale. Desemnarea e gratuită și nu presupune alte acte suplimentare (acte notariale)."

Conform legislatiei in vigoare in acest moment, in situația în care pentru efectuarea unei intervenții medicale se solicită consimțământul reprezentantului legal al pacientului, acesta trebuie să fie implicat în adoptarea deciziei, în limitele capacității sale de înțelegere. În situația în care furnizorii de servicii medicale consideră că intervenția este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuză să își dea consimțământul, unitățile au obligația efectuării în cel mai scurt timp posibil a demersurilor pentru constituirea comisiei de arbitraj de specialitate, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.

Fotografierea sau filmarea pacienților în unități, în cazurile în care imaginile sunt necesare pentru stabilirea diagnosticului și a tratamentului sau pentru evitarea suspectării unei culpe medicale, se efectuează fără consimțământul acestora. Cu toate acestea, unitățile sanitare sunt obligate să asigure obținerea consimțământului scris pacientului, prin completarea formularului "Acordul pacientului privind filmarea/fotografierea în incinta unității sanitare" in orice alta situatie.

Model : Acordul pacientului privind filmarea/fotografierea în incinta unității sanitare

Participarea la activități de cercetare științifică medicală a persoanelor care nu sunt capabile să își exprime voința poate fi realizată numai după obținerea consimțământului reprezentanților legali și numai în situația în care cercetarea respectivă este efectuată și în interesul pacientului. Acordul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale la învățământul medical și se exprimă în scris, prin completarea unui formular

Model Acordul pacientului/reprezentantului legal privind participarea la învățământul medical

Unitățile trebuie să asigure accesul neîngrădit al pacienților la datele medicale personale.  Solicitarea privind comunicarea datelor medicale personale se adresează instituției medicale în scris, prin completarea formularului "Solicitare privind comunicarea documentelor medicale personale".  Eliberarea copiilor documentelor medicale solicitate se face de către unitățile sanitare în termen de maximum 48 de ore de la înregistrarea solicitării.  Eliberarea copiilor documentelor medicale solicitate se face după completarea de către pacient a formularului "Declarație privind comunicarea documentelor medicale personale".

Model Solicitare privind comunicarea documentelor medicale personale

Model Declarație privind comunicarea documentelor medicale personale

La internare sau pe parcursul furnizării serviciilor de sănătate, după caz, medicul curant are obligația să aducă la cunoștința pacientului faptul că are dreptul de a cere să nu fie informat în cazul în care informațiile medicale prezentate i-ar cauza suferință, precum și dreptul de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său. Acordul pacientului privind desemnarea persoanelor care pot fi informate despre starea sa de sănătate, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale se exprimă în scris, prin completarea formularului "Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale"

Model Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale

La cererea pacienților internați, unitățile cu paturi trebuie să asigure condițiile necesare pentru obținerea de către aceștia a altor opinii medicale, precum și pentru acordarea de servicii medicale de către medici acreditați din afara unității.  Plata serviciilor medicale acordate pacienților internați de către medicii se efectuează în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



Lista medicamentelor strategice pentru România, finalizată

Legislatie

Vizualizari: 89003

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Peste 200 de DCI-uri conține lista de medicamente de interes strategic pentru România, având la bază lista medicamentelor esențiale publicată de Organizația Mondială a Sănătății, adaptată și completată conform nevoilor terapeutice ale țării noastre, potrivit unui anunț al Ministerului Sănătății.
Ministerul Sănătății a finalizat elaborarea acestei liste de medicamente, proces ce a durat mai bine de trei luni și a implicat toți profesioniștii comisiilor de specialitate, care au redactat lista de medicamente de interes strategic specifică propriei arii de interes terapeutic, centralizarea și forma finală a documentului realizându-se de către Comisia de Farmacologie Clinică.

Lista_medicamente_strategice (1)
În perioada următoare, Ministerul Sănătății va pune în dezbatere publică pe pagina de web www.ms.ro, la secțiunea Transparență Decizională, Ordinul ministrului Sănătății care va cuprinde lista medicamentelor de interes strategic asigurând astfel baza legală de elaborare și modificare a actelor legislative subsecvente de reglementare a asigurării continue și în cantități adecvate a necesităților farmacoterapeutice ale pacienților.

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



Propunere pentru ca drepturile văduvelor veteranilor de război la servicii medicale să fie identice cu ale văduvelor de război

Drepturile la asigurările sociale de sănătate atât pentru văduvele de război cât și pentru văduvele veteranilor de război ar trebui să fie aceleași, motiv pentru care s-a solicitat […]

Mai multe drepturi pentru pacienții aflați sub tratament pentru tuberculoză. Legea Tuberculozei votată

Pacienții bolnavi de tuberculoză, aflați sub tratament, vor putea beneficia de concediu medical pe toată durata tratamentului, precum și de indemnizație de hrană. Măsura este cuprinsă în Legea […]

Comunicat de presă

Asociatia Colegiul Pacienţilor anunţă demararea proiectului: ”Dezvoltarea capacităţii Asociaţiei Colegiul Pacienţilor de a se implica în formularea şi promovarea de alternative la politicile de sănătate publică iniţiate de […]

Program de pregătire pentru specializare în HTA la UMFST Tîrgu-Mureș

În România este necesară dezvoltarea serviciului de HTA (Health Technologies Assessment-Evaluarea Tehnologiilor Medicale), motiv pentru care în perioada următoare va demara un program de pregătire în acest domeniu […]

Agenție de e-Health pentru sistemul informatic din Sănătate

SIUI va funcționa fără probleme peste doi ani, după ce va fi implementat un proiect de înființare a unei agenții de e-Health, a anunțat ministrul Sănătății, Sorina Pintea, […]

Proiect derulat de CNAS pentru dezvoltarea de instrumente moderne de analiză a datelor colectate în platforma informatică a asigurărilor de sănătate

Planificarea strategică, creșterea calității serviciilor publice, dar și reducerea birocrației și simplificarea procedurilor în relația cu asigurații și furnizorii de servicii medicale reprezintă obiectivele unui proiect derulat de […]

Răzvan Vulcănescu (CNAS) ”S-a luat o decizie absolut vitală pentru viitorul finanțării domeniului farma în România”

Bugetul de referință la care se calculează taxa clawback pentru producătorii de medicamente va fi actualizat, urmând să fie modificat ținându-se cont de indicele de inflație și va […]

Prețuri greșite la medicamente din draftul CANAMED

Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) atrage atenţia că în draftul de CANAMED şi de Catalog public privind preţurile la medicamente sunt foarte multe produse la […]

Prioritățile României în domeniul sanitar în perioada asigurării președinției Consiliului UE

Accesul pacienților la medicamente, rezistența microbiană, imunizarea reprezintă priorități din domeniul sanitar, aflate pe agenda României, priorități pe care țara noastră le va avea la momentul preluării președinției […]

Priorități ale Ministerului Sănătății in domeniul farmaceutic

O listă a medicamentelor strategice, corecții de prețuri ale medicamentelor, reorganizarea Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, dar și modificarea legii salarizării pentru farmaciști sunt obiective pe […]

Reglementări privind accesul pacienților cu afecțiuni grave la medicamente

Printr-o Ordonanță de Urgență aprobată de Guvern în ședința de ieri, care modifică și completează OUG 77/2001, au fost stabilite noi mecanisme care vor sta la baza încheierii […]

Medicii se vor putea pensiona la 67 de ani

Vârsta de pensionare a medicilor se majorează la 67 de ani, potrivit unui proiect de lege adoptat în Camera Deputaților. Documentul a mai trecut o dată prin Parlament, […]

Propunere legislativă pentru ca ”recunoștința pacientului” să se îndrepte doar spre spitale

Potrivit unei propuneri legislative pentru modificarea și completarea art.34 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003 înregistrată la Senat se dorește ca recunoștința pacientului ”să se manifeste doar prin […]

Start la semnarea documentelor de prelungire a relaţiilor contractuale

În perioada 29 martie – 2 aprilie, reprezentanţii legali ai furnizorilor de medicamente, servicii şi dispozitive medicale sunt aşteptaţi la sediile caselor de asigurări de sănătate din întreaga […]

O nouă ieftinire a medicamentelor, risc de a dispărea de pe piața românească

Potrivit unui proiect de Ordin postat pe site-ul Ministerului Sănătății se dorește recalcularea prețurilor la medicamente, respective prețul medicamentelor inovatoare s-ar putea alinia la prețul medicamentelor generice, ceea […]

Este obligatoriu a desemna un DPO în unități farmaceutice? – punct de vedere juridic

Articol publicat sub egida Colegiului Farmaciștilor din România –Filiala Cluj Autor: Av. Oana Murariu   Începând cu data de 25 mai 2018 Regulamentul (UE) 2016/679[i] privind protecția persoanelor […]

Dezbatere publica pe proiectul Legii pentru aplicarea GDPR in Romania

A fost publicata propunerea legislativa privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal […]

A aparut standardul ocupational pentru DPO

Autoritatea Nationala pentru Calificari a aprobat conform deciziei 74/19.03.2018 standardul ocupational pentru educatia si formare profesionala a Responsabililor cu protectia datelor cu caracter personal – cod COR 242231. […]

Molecule noi introduse în lista de medicamente compensate și gratuite

Guvernul a aprobat introducerea în lista de medicamente compensate și gratuite de care beneficiază asigurații cu sau fără contribuție personal a unui număr de 16 molecule noi, destinate […]

CNAS a publicat varianta actualizată a proiectului privind Normele Contractului cadru

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a postat la data de 12 martie 2018 pe site-ul web forma actualizată a proiectului de Ordin privind aprobarea Normelor metodologice de […]