Limbajul de coaching și coduri de comunicare medic – pacient

Medici

Vizualizari: 8204

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Autor

Gabriela Puskas MD, Ph.D. Managing partner Performace Group Business & Career Coach

 

Semnificațiile ascunse ale comunicării medic – pacient

 

Conversația medic-pacient este o artă fără egal, cu reguli și semnificații proprii. Mesajul pacienților este adesea codificat, plin de anxietate, emoții, tensiuni, frustrări, furie, ostilitate uneori chiar agresivitate și presupune o descifrare atentă din partea medicului. Medicii se confruntă zilnic cu pacienți dificili, stiluri și personalități diferite, probleme concrete care fiecare necesită soluții specifice. La nivel individual, impactul psihic al unei boli generează stări emoționale negative, cu efecte nefavorabile asupra evoluției stării de sănătate a pacientului.

Astfel, medicul trebuie să capete o calificare specială ca să devină competent în meșteșugul de a răspunde cerințelor cotidiene ale pacienților. Într-o accepțiune mai largă, pe lângă competența tehnică, medicului îi sunt utile cunoștințe de psihologie și abilități de a identifica tipul de personalitate a pacientului, abilități de comunicare pentru câștigarea încrederii acestuia și la aplicarea unor intervenții de tip suportiv (privind stările anxioase și depresive) precum și modificarea stilului de viață.

Un alt aspect ce merită evidențiat este responsabilitatea actului medical cu accent pe deciziile rapide – care este o activitate cu o mare încărcătură de stres profesional, la care se mai adaugă și alte diverse presiuni: atitudinea critică a pacientului sau a aparținătorilor, lipsa de respect față de medic, frustrări acumulate, experiențe anterioare neplăcute, etc.

Asemenea chirurgului cu experiență, atent la ce taie cu bisturiul, medicul trebuie să deprindă și arta de a folosi cuvintele și modalități de comunicare cu pacienții cu trăsături de personalitate  și stiluri diferite.

Tragedia unei asemenea comunicări stă de obicei nu în lipsa de empatie, ci în lipsa de timp; nu în lipsa de inteligență, ci în lipsa de cunoștințe. Modul de a obține această calificare este principala sarcină a coachingului.

Principiile conversației: înțelegerea și empatia

În vederea stabilirii unei bune relații cu pacientul sunt necesare și importante abilitățile de comunicare ale medicului din punct de vedere al conținutului și al procesului. Conținutul comunicării se referă la anamneză, întrebările formulate și informațiile obținute de către medic și informațiile furnizate de către pacient. Procesul comunicării (modalitatea de comunicare) se referă la aspecte precum comportament verbal și nonverbal, ascultarea activă a pacientului, modul de stabilire și dezvoltare a relației cu pacientul, precum și fidelizarea acestuia.

Comunicarea aptă să creeze o legătură de încredere între medic și pacient ar trebui să se bazeze pe respect, empatie și pricepere.

Acest lucru presupune ca:

(a) mesajul dialogului să păstreze intact respectul de sine al pacientului și pe cel al medicului,

(b) afirmațiile dovedind înțelegerea, validarea emoțiilor și problemelor cu care vin pacienții să fie anterioare afirmațiilor conținând sfaturi, îndrumări, rețete.

Atunci când pacienții sunt în vârtejul unor emoții puternice, ei nu mai pot asculta cu atenție. În acele momente vor ca medicii să înțeleagă ce se petrece cu ei (și mai ales înlăuntrul lor) ce simt în acel moment.

Un medic, bun comunicator, ascultă, respectă sentimentele și stările prin care trece pacientul, îi acceptă percepția și pe el ca persoană, după care trece la corectarea situației – oferind îndrumare, sprijin, sfaturi, rețetă… șamd.

De cele mai multe ori, în cazul pacienților contează intimitatea creată, profunzimea relației cu medicul pentru stabilirea încrederii și apoi acceptarea pe deplin a  sfaturilor acestuia. Iar empatia reprezintă fundația compasiunii.

Când îi dăruim pacientului timp, compasiune, înțelegere transmitem mesajul: ”Simt că ai nevoie de ajutor și, în mod spontan, sunt gata să ți-l ofer. Ești important pentru mine. Vreau să înțeleg ce simți și să te ajut cât pot.”

Pentru majoritatea pacienților este o mare ușurare să descopere că stările lor, tensiunile trăite, sunt o parte firească a experienței lor. Și nu există cale mai bună de a le transmite acest lucru decât aratându-le simpatie și compasiune, oferind indicii clare că sunt înțeleși, dincolo de așteptările lor.

Cum putem crea un spațiu de încredere pentru relația medic-pacient?

Însușirea unor tehnici de coaching sunt esențiale pentru o relație eficientă, însă unele dintre ele ar putea fi folosite doar ocazional, în funcție de situație.

Mânuite de către un medic cu deprinderi de coach, aceste instrumente și tehnici permit în primul rând crearea “matricei relaționale” în care pacientul va putea să exploreze, să identifice credințele și percepțiile greșite, să conștientizeze și să se responsabileze pentru propria stare de bine.

Postura relațională subtilă a unui medic care cunoaște limbajul de coaching constă în a asculta, concentrându-se nu numai asupra conținutului dialogului cu pacientu, cât și asupra indicatorilor care permit definirea potențialului și a limitelor cadrului său de referință.  Atunci când ascultă pacientul, medicul coach urmărește, dincolo de problema aparentă a acestuia, a sistemului lui de credințe, percepții, structură emoțională, scheme de gândire, etc.

Drept urmare, este important ca atunci când medicul apelează la competențele de coaching să se concentreze nu numai asupra problemei sau situației descrise de pacient, cât asupra identității pacientului și a modului în care acesta își abordează problema.

Astfel, aceste tehnici vor fi utilizate îndeosebi pentru a crea relația medic-pacient și pentru a permite apoi pacientului să intre mai bine în relație cu sine însuși.

Iată, în continuare, cinci  tehnici de bază în coaching pentru crearea relației:

  1. Tăcerea

Un medic coach trebuie să știe să nu intervină în “dialogul” pacientului, să nu pună întrebări până când acesta nu termină de expus toată situația cu care se confruntă.

Deși tehnica tăcerii este relativ elementară, anumitor persoane le vine foarte greu să o pună în aplicare.

Tăcerea este prin excelență tehnica de bază din coaching. Tăcerea creează spațiul în care pacientul își poate desfășura sau dezvălui cadrul de referință și își poate explora teritoriul personal. Aidoma unui creuzet, tăcerea creează un soi de “vid” care va “aspira” exprimarea profundă a pacientului, permițând ieșirea la suprafață a reflecției și a dialogului său personal.

Pentru a face însă ca spațiul sau “creuzetul” creat de medic să fie pozitiv, primitor, călduros și pentru a-i arăta pacientului că întregul proces este realmente acompaniat de prezența activă a medicului, se pot folosi și alte tehnici mai avansate.

  1. Ascultarea

Medicul care dobândește competențe de coach, nu trebuie doar să știe să tacă activ, ci și să asculte activ – a doua tehnică fundamentală din coaching. Arta de a asculta cu adevărat constă în a primi în mod călduros și activ, în  a înțelege și a accepta gândurile și schemele de gândire, emoțiile, reacțiile pacientului. Ascultarea nu înseamnă nici încuvințare, nici refuz, ci o simplă receptare, lipsită de evaluări, judecăți, etichetări și comparații.

Printr-o ascultare activă, medicul coach caută, în tăcere, să pătrundă în ambianța mentală, emoțională și senzitivă a pacientului său, pentru a-i înțelege cadrul de referință, schemele de gândire, etc.

  1. Punctuația verbală

Ascultarea atentă, clipitul și clătinatul din cap sunt adeseori însoțite de diferite forme de punctuație verbale, emise în timpul vorbirii, cum ar fi: “Aha”, “Da, da, da…”, “Și..?” etc.

Este vorba de cele mai multe de interjecții sau de cuvinte scurte, care ar putea fi interpretate ca virgule, semne de exclamare, semne de întrebare, sau ca alte semne de punctuație.

Medicul care ascultă cu luare-aminte și chiar cu ușoară încordare presară dialogul cu pacientul cu astfel de semne de punctuație, pentru a-și face simțită prezența atentă și aportul.

  1. Reluarea cuvintelor-cheie

Reluarea, pe un ton interogativ, a anumitor cuvinte-cheie ce stau în centrul dialogului cu  pacientul poate aduce rezultate remarcabile pentru conștientizare. Cuvântul pe care medicul alege să îl repete va influența direcția de evoluție a dialogului pacientului.  Ca urmare, alegerea trebuie făcută cu deosebită atenție, avându-se în vedere ceea ce ar fi benefic pentru pacient.

De pildă, dacă un pacient spune: “Simt o durere de nedescris de câteva zile în partea stângă ….” Medicul poate să repete un cuvânt cheie, cu o intonație interogativă: “De nedescris..?” Iar, dacă medicul decide să puncteze cuvântul “Stânga ..?” sau “Câteva zile?” în continuare dialogul va lua un alt sens decât în primul caz.

  1. Adresarea de întrebări legate de cuvinte cheie

Un alt mijloc de a obține din partea pacientului același rezultat constă în a-i pune o întrebare mai completă în legătură cu anumite cuvinte importante, culese din discursul său. Ca să reluăm exemplul de mai sus, medicul ar putea întreba:

“Ai putea să îmi dai mai multe amănunte despre durerea de nedescris?”

“Mai exact unde în partea stângă…?”

“Ce înseamnă mai exact  .. “de câteva zile..?”

Rolul acestui efort de clarificare lingvistică este nu numai acela de a-i lămuri medicului situația, cât de a-l ajuta pe pacient să-și facă propriul inventar de credințe, păreri și preconcepții. Punctuația verbală, reluarea cuvintelor cheie, adresarea de întrebări, au funcția unei oglinzi emoționale care reflectă către pacient stările și cuvintele lui, fără distorsiuni.

Când ai o emoție puternică, sau o problemă de sănătate, nimic nu te consolează și nu ajută mai mult decât un medic care te ascultă și te înțelege.

Claritatea imaginii oferită astfel de către medic pacientului reprezintă o șansă de autoconștientizare, de educație  și de schimbare a percepției sale.

Astfel de strategii lingvistice pornesc de la ideea că este mai util ca unui pacient să i se “servească” din nou propriile lui cuvinte, decât să i se ofere termeni proveniți din cadrul de referință al medicului.

Desi aceste tehnici sunt fundamentale, relația dintre medic și pacient nu poate fi creată doar pe vid, ascultare și tăcere, ci există multe alte tehnici complementare și mult mai active care au scopul de a ancora relația cu pacientul și de a-i propune acestuia să-și dezvolte și mai mult dialogul personal. Menționez aici doar câteva astfel de tehnici: întărirea pozitivă, validarea, exprimarea percepțiilor și sentimentelor, reformularea, adresarea de întrebări, etc.

Pentru orice detalii sau întrebări legate de articol puteți contacta autorul la următoarea adresă de email: gabriela@performancepg.ro

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



MameMinore.ro – Interviu Dr. Cremene Mihaela

Medici

Vizualizari: 418746

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Vă invităm să urmăriți interviul realizat cu Dna Dr. Mihaela Cremene în cadrul campaniei "TU CE ȘTII DESPRE MAMELE MINORE?"

Asociația SURYAM a lansat acest proiect pentru sensibilizarea comunității asupra nivelului ridical al sarcinilor în rândul mamelor minore.

Proiectul a primit o finanțare nerambursabilă din bugetul local al Municipiului Târgu Mureș, prin Directia de Asistenta Sociala Targu Mures. Farmacia Sociala este partener în acest proiect care își propune reducerea mortalității infantile și a deceselor materne, a nașterilor premature, a avorturilor, a sarcinilor nedorite și a abandonului copiilor.

„Am întâlnit în practică destul de multe adolescente care nu știau ce să facă, erau speriate, dar am întâlnit și tinere care își doreau cu ardoare un copil”, așa începe conversația cu medicul de familie Mihaela Cremene. O dualitate care are multe explicații deoarece fenomenul este complex, comportă elemente societale, de educație sexuală, tradiție.

Lipsa informațiilor sau procurarea lor din medii total greșite (vezi abundența lor pe canalele social media) se finalizează, deseori, cu dezastre. Iar educația sexuală este încă un tabu. Cum se vede el din cabinetul medicului?

Prin  numărul de sarcini la adolescente, fete speriate care își dau seama că sunt însărcinate la câteva luni distanță, mai mult, chiar un caz excepțional -  cu 3 săptămâni înainte de termen!

Pe partea cealaltă sunt tinerele din anumite comunități de rromi, unde tradiția impune nașterea și creșterea copiilor ca fiind cel mai important rol al unei femei. Iar multe domnișoare își asumă această menire de timpuriu.  „Am avut cazuri când mi se cereau pilule pentru forme, ca să fie apte de măritiș, pentru a procrea” spune Mihaela Cremene.

Dar aceste cazuri, deseori, sunt speciale. În aceste comunități, venirea copilului este o mare bucurie și mama este sprijinită de întreaga comunitate. Iar asta, dincolo de problemă, este foarte important.

Cert este că trupul unei tinere nu este pregătit pentru o asemenea povară. Coloana vertebrală poate prezenta deformări, pot exista tulburări de coagulare, debutul unui diabet, fetuși cu malformații.  Toate analizele necesare unei gravide au ca scop detectarea în termen util a acestor probleme, dar tinerele despre care vorbește Mihaela Cremene, întârzie să apară la ușa cabinetului pentru a-și evalua sănătatea.

O fac totuși după naștere, poate de frică, din conștientizarea responsabilității pe care au dobândit-o, din iubire pentru cel mic. Ce urmează mai departe este greu de descris, o viață de nevoi, poate chiar la limita sărăciei.

Și tot din cabinetul medicului de familie se vede, clar, lipsa campaniilor de prevenție, a grijii față de copiii care au părinți în străinătate și astfel sunt mai vulnerabili, jena profesorilor de a vorbi despre educația sexuală.

„Bucurați-vă de adolescența voastră, de această etapă minunată a vieții, nu săriți etape pentru că aceasta este cea mai minunată perioadă în care puteți trăi povești frumoase, lăsați grijile pentru mai târziu, vor veni” îndeamnă mesajul medicului Mihaela Cremene adresat tinerelor.

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



MameMinore – Interviu Marius Dumitrescu, manager proiect

Medici

Vizualizari: 418910

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

De mai bine de zece ani, România se află în topul ţărilor UE la numărul de mame sub 19 ani – peste 18.000. Ultimele statistici arată că, din 749 de mame cu vârsta sub 15 ani, 29 sunt deja la a doua naştere, iar cele mai multe vin din judeţul Mureş. România dă aproape un sfert – 23% – din totalul mamelor minore din UE, potrivit Eurostat. O explozie a acestor cazuri de mame minore s-a produs în anii imediat următori aderării la Uniunea Europeană, iar cifrele mari s-au menţinut.

Liberalizarea pieţei muncii şi posibilitatea de a munci în străinătate au făcut ca mulţi părinţi să plece la lucru afară, lăsând copiii în grija familiei extinse. În urma încheierii sesiunii de selecție a proiectelor de asistență socială care beneficiază de finanțare nerambursabilă din bugetul local al Municipiului Târgu Mureș, prin Direcția de Asistență Socială Târgu Mureș în baza Legii nr. 350/2005, Asociația SURYAM în parteneriat cu Farmacia SOCIALĂ va lansa în trimestrul partru al acestui an ziarul bilingv „Sănătatea-Egészség” – ediție dedicată exclusiv “Educaţiei în domeniul sănătăţii reproducerii şi sexualităţii” cu realizarea unui conţinut adaptat pentru a scădea nivelul sarcinilor în rândul mamelor minore.

Proiectul, finanțat cu suma de 15,000 lei din bugetul local al Municipiului Târgu Mureș și cu o contribuție proprie din partea Asociației SURYAM în valoare de 5,000 lei, își propune tiparirea a minim 15.000 de exemplare din această publicație precum și diseminarea online a articolelor in format electronic și încheiera a mai multor parteneriate strategice instituționale.

Prin sensibilizarea comunităţii asupra natalităţii în rândul mamelor minore, ținând cont de faptul că naşterile mamelor minore au implicaţii medicale, sociale, culturale, economice, demografice, cresterea nivelului de educatie în domeniul sănătăţii reproducerii şi sexualităţii va conduce la combatere a sarcinii la vârste tinere si va avea, în consecinţă, ca efect reducerea mortalităţii infantile şi a deceselor materne, reducerea riscului transmiterii bolilor sexuale, a naşterilor premature, evitarea avorturilor, ocrotirea sănătăţii minorilor, prevenirea sarcinilor nedorite şi a abandonului copilului, asigurarea sănătăţii fizice şi psihice a viitorilor adulţi, dezvoltarea normală a tinerilor, dar şi a viitorilor lor copii şi pregătirea acestora să devină părinţi atunci când sunt capabili să aibă grijă de ei şi de copiii lor”, declara Marius Dumitrescu, managerul de proiect, președintele Asociației SURYAM.

Marius Dumitrescu este un antreprenor social și un om implicat în rezolvarea problemelor sociale ale comunității. „Tu ce știi despre mamele minore?” este cel mai recent proiect al său, menit să aducă în discuție problematica tinerelor mame în contextul general al vremurilor în care trăim.

„Când vorbim despre mamele minore mereu tindem să căutăm vinovați și nu realizăm că suntem cu toții vinovați, pentru că totul vine din propria educație”, așa pornește discuția cu Marius Dumitrescu, înflăcărat și energic. Implicarea sa într-o temă care nu este în aria sa de expertiză a venit ca un răspuns la o îngrijorare, o reacție firească când descoperi o problemă a societății, trecută cu vederea de cei mai mulți.

Totul a pornit, spune Marius, de la raportul organizației „Salvați Copiii”, a auzit cifre incredibil de mari pe fondul unui cumul de probleme sociale, iar îngrijorarea l-a făcut să preia inițiativa unei campanii de sensibilizare a comunității asupra nivelului ridicat al sarcinilor în rândul mamelor minore. Este convins că avem în societatea noastră false probleme de pudoare, refuzăm să vorbim despre educația sexuală în școli, dar copiii noștri se nasc cu telefonul și tableta în mână într-o societate unde informația, deseori eronată, abundă.

Cu zeci de ani în urmă, România făcea pași importanți în acest tip de educație, își amintește Marius, fost voluntar în cadrul unui proiect internațional care încuraja informarea elevilor despre HIV – SIDA. Alături de alți zeci de voluntari participa la sesiuni de informare a elevilor din școlile gimnaziale, iar acest dialog deschis, cu întrebări punctuale și răspunsuri clare la problemele de sexualitate erau bine primite de elevi. Atunci și nu acum.

Dar aceasta este doar o fațetă a problemei.  Antreprenorul vorbește despre sărăcie, abandon școlar, nașteri premature, probleme medicale, lipsa coeziunii în unele comunități, tradiții seculare în altele - „vorbim despre mamele minore, dar nu vedem contextul în care se întâmplă toate acestea”.

Marius Dumitrescu propune să ne uităm mai ales la viitor, la acele tinere care încă nu sunt mame minore, ne îndeamnă să acționăm preventiv prin multă informație corectă și empatie.

Ce mesaj are pentru o tânără mămică? Asociația Suryam și Farmacia Socială au ușile deschise pentru ajutor, oricând, tot ce trebuie să facă este să ceară ajutor. Îl va primi cu siguranță.

 

Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe HEALTH.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe HEALTH.RO, vă rugăm să ne contactati.

Inainte de a prelua informatii de pe acest site va rugam sa cititi TERMENII SI CONDITIILE DE UTILIZARE



MameMinore.ro – Interviu Deak Elida, Director General Adjunct DGASPC Mureș

Asociația SURYAM a lansat acest proiect, în luna Octombrie 2021, pentru sensibilizarea comunității asupra nivelului ridical al sarcinilor în rândul mamelor minore. Proiectul a primit o finanțare nerambursabilă […]

MameMinore.ro – Interviu Maria Koreck, Președinte Asociația „Divers” Tîrgu Mureș

Maria Koreck, președinta Asociației „Divers” din Târgu Mureș lucrează de zeci de ani în comunitățile defavorizate, cunoaște problemele și întrevede soluțiile, dar recunoaște că ajutorul pe care îl […]

MameMinore.ro – Interviu Alina Costache, psiholog

„ E nevoie de un sat ca să crești un copil” spune un vechi proverb românesc. Și ni-l aduce aminte Alina Costache, psiholog de meserie, și un om […]

MameMinore.ro – Interviu Dr. Meda Neagoe, Președinte „Salvați Copiii” Filiala Mureș

Meda Neagoe face o mică pauză, mă privește adânc chiar dacă prin intermediul unui ecran și încearcă să își adune cuvintele, îmi vorbește de o fetiță de 13 […]

MameMinore.ro – Interviu Magda Bercea, director Crucea Roșie Mureș

„Dacă cineva mi-ar fi spus acum 30 de ani, acum 20 de ani că suntem în situația în care suntem, după toată munca pe care am depus-o, după […]

MameMinore.ro Interviu Corina Todoran, Director executiv adjunct DAS Tîrgu Mureș

De mai bine de zece ani, România se află în topul ţărilor UE la numărul de mame sub 19 ani – peste 18.000. Ultimele statistici arată că, din […]

Arcadia – Spitale și Centre Medicale a investit peste 600.000 euro în tehnologie medicală pentru tratament neurochirurgical minim invaziv

Arcadia – Spitale și Centre Medicale, cea mai mare rețea privată de sănătate din regiunea Moldovei, anunță o serie de noi investiții dedicate specialității de neurochirurgie, cu o […]

Platforma pentru raportarea reacțiilor adverse suspectate post-imunizare la vaccinurile împotriva COVID-19, funcțională

Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) pune la dispoziția pacienților si a profesioniștilor din domeniul sănătății noile fișe de raportare a reacțiilor adverse […]

Platforma pentru programarea online la vaccinarea împotriva COVID-19, disponibilă de astăzi

Platforma informatică care permite programarea persoanelor pentru vaccinarea împotriva COVID-19 – https://programare.vaccinare-covid.gov.ro/ – este operațională. Începând de astăzi, 28 decembrie a.c., în conformitate cu Strategia de vaccinare împotriva […]

Unu din doi români consideră că în spațiul public nu există suficientă informație cu privire la contextul pandemic

Jumătate dintre români nu se consideră suficient de bine informați cu privire la contextul pandemic de anul acesta, arată un studiu* realizat toamna aceasta de Coaliția România Sănătoasă, […]

Efectele dezechilibrelor alimentare de Sărbători

În luna decembrie, deseori alimentația este dezechilibrată, astfel că de la o alimentație monotonă, pe care mulți o au înainte de Crăciun (în special cei care țin post), […]

42% dintre români au suferit tulburări psiho-emoționale în perioada pandemiei SARS Cov 2

Primul studiu din România despre impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății fizice și mintale a populației arată că românii sunt mai triști, mai furioși, mult mai anxioși și […]

Pacienții diagnosticați cu tuberculoză, tratați în ambulatoriu, vor primi indemnizație lunară de hrană

Conform documentului comun, pacienții diagnosticați cu tuberculoză -TB (adulți și copii) și tratați în ambulatoriu vor beneficia de o indemnizație lunară de hrană, fără întrerupere, atât în faza […]

Raportarea reacțiilor adverse suspectate în cazul pacienților cu COVID-19

Agenția Europeană a Medicamentului (European Medicines Agency – EMA)și autoritățile naționale competente încurajează pacienții infectați cu noul coronavirus (COVID-19) să raporteze reacțiile adverse pe care le experimentează în […]

Vaccinul anti-COVID al BioNTech și Pfizer aprobat în Uniunea Europeană

Agenția Europeană a Medicamentului (EMA-European Medicines Agency) a aprobat folosirea în Uniunea Europeană a vaccinului anti COVID-19 dezvoltat de BioNTech și Pfizer, potrivit comunicatului oficial. Vaccinul, numit Comirnaty, […]

Programele naționale de sănătate se prelungesc până la 31 martie 2021

La solicitarea Ministerului Sănătății, Executivul a aprobat în ședința  din data de 11 decembrie 2020, Hotărârea pentru prelungirea termenului de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 155/2017 privind […]

Metamizol: Risc de leziuni hepatice induse medicamentos

Deținătorii autorizațiilor de punere pe piață (DAPP) pentru medicamentele care conțin metamizol, de comun acord cu Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) și cu Agenția Națională a Medicamentului și […]

Accesul la sistemele de sănătate din România și Regatul Unit, în contextul Brexit

Perioada de tranziție, pe care o parcurgem după  retragerea Regatului Unit  din Uniunea Europeană,  se va încheia la data de 31 decembrie 2020. Până la acea dată, cetățenii români și membrii […]

Ședință publică a Agenției Europene a Medicamentelor privind aprobarea vaccinurilor anti-COVID-19

Agenția Europeană a Medicamentului (European Medicines Agency – EMA) va organiza o ședință publică pe 11 Decembrie 2020 pentru a informa cetățenii europeni despre procesele de reglementare ale […]

Parteneriat între Medicover și Spitalul Clinicco în Brașov: Clinica Medicover, relocată

Medicover România, unul dintre cei mai importanți furnizori privați de servicii medicale, a decis relocarea clinicii deținute în Brașov în cadrul spitalului Clinicco, în urma semnării unui parteneriat […]