Modificarea legii farmaciei prin care să se creeze cadrul unei competiții corecte și loiale între farmacii, stabilirea clară și precisă a responsabilității fiecărei instituții de autoritate în supravegherea publicității în domeniul farmaceutic, stabilirea unei colaborări permanente între instituțiile interesate, cu scopul de a adopta ghiduri și protocoale comune privind implementarea și interpretarea corectă a actelor normative privind publicitatea în domeniul farmaceutic reprezintă măsuri urgente de luat în domeniul publicităţii medicamentelor şi a farmaciei.
Participanții la conferința națională ”Punctul pe i! Publicitatea medicamentelor”, organizată de Colegiul Farmaciștilor din România, în perioada 5-6 iunie, sunt de acord cu o publicitate reglementată în domeniul farmaceutic pe principii oneste, etice și legale în interesul pacientului, de natură să crească gradul de informare şi responsabilitate asupra propriei sale stări de sănătate, prin utilizarea raţionalăşi sigură a medicamentului de către acesta.
La conferință au participat reprezentanți din partea Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor medicale, Consiliul Național al Audiovizualului, Consiliul Român pentru Publicitate, consilierul personal pe probleme de sănătate al Primului ministru al României, dr. Vasile Cepoi, președintele Colegiului Farmaciștilor din Polonia si vicepreședinte al Grupului Farmaceutic al Uniunii Europene (PGEU). Piotr Bohater, precum și peste 300 de farmaciști din toată țara.
În domeniul publicităţii, în sistemul farmaceutic, se constată că:
-publicitatea medicamentului beneficiază de un cadru general de legiferare, dar actele de reglementare de aplicare nu sunt suficient de clare, de acoperitoare privind activităţile de publicitate, până la nivelul eliberării medicamentelor către pacient
-supravegherea, controlul şi sancţionarea faptelor contrare legislaţiei publicităţii medicamentului nu sunt suficient de clare şi precise privind instituţiile de control, continuitatea şi prezenţa permanentă a inspecţiilor de specialitate în teren, în special în farmacii
-domeniul publicităţii, având ca obiect farmacia ca unitate sanitară responsabilă de utilizarea raţională şi în siguranţă a medicamentului de către pacienţi, nu beneficiază de legislaţie specială privind acţiunile de publicitate, precum alte ţărimembre UE.
Printre consecinţele negative ale reglementărilor insuficiente în domeniul publicităţii medicamentului, a farmaciei şi a slabei intervenții a autorităților de supraveghere se numără creşterea neraţională, excesivă a consumului de medicamente, creșterea numărului cazurilor de efecte adverse, interacțiuni medicamentoase cu efecte negative asupra stării de sănătate a pacienților și suprasolicitarea serviciilor medicale, în special cele de urgență, influenţarea pacienţilor în ce priveşte libera alegere a furnizorului de servicii farmaceutice, care se realizează numai pe criterii comerciale în defavoarea calităţii serviciilor farmaceutice şi a promovării utilizării raţionale a medicamentelor, dar și creşterea cheltuielilor cu medicamentele în sistemul de sănătate, din cauza presiunii asupra prescrierii şi eliberării de medicamente, în domeniul celor compensate cât şi OTC precm și a celor legate de serviciile medicale furnizate ca urmare a unor interacțiuni, intoxicații, și abuzuri medicamentoase.
Măsuri urgente ce se impun a fi luate
Prin urmare, se dorește modificarea legii farmaciei prin introducerea unui capitol intitulat „Publicitatea farmaciei şi a serviciilor farmaceutice”, care să creeze cadrul unei competiţii corecte şi loiale între farmacii, completarea legislaţiei farmaceutice în sensul stabilirii clare şi precise a responsabilităţii fiecărei instituţii de autoritate şi supraveghere a publicităţii în domeniul farmaceutic până la nivelul eliberării medicamentelor către pacient cu elemente clare de implementare şi corectare a deviaţiilor (aplicarea de sancţiuni). De asemenea, se dorește stabilirea unei colaborări permanente între instituţiile interesate cu scopul de a adopta ghiduri şi protocoale comune privind implementarea şi interpretarea corectă a actelor normative privind publicitatea în domeniul farmaceutic.